چهارشنبه, 19 مهر 1396 ساعت 04:36

انعقاد تفاهم نامه میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آناهیتا یاوری

عصراقتصاد: محمد بطحایی در مراسم رونمایی از طرح و کتاب «ایران مهارت» که روز گذشته با حضور ابوالحسن فیروز آبادی قائم مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، محمد امین سازگار نژاد رئیس سازمان فنی حرفه ای کشور و مجید تهرانیان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: باید مسیر و بستر بخش غیردولتی را در آموزش‌های مهارتی هموار کنیم و رویکرد ما استقبال از بخش غیردولتی است.

وی افزود: خروجی‌های نظام آموزش و پرورش در برخی از زمینه‌های مهارتی که شایستگی‌های لازم را برای ورود به عرصه اجتماع کسب نکرده‌اند و این گزاره قضاوتی از ابتدای انقلاب اسلامی پیش روی دست اندرکاران آموزشی وجود داشت و تلاش‌های زیاد و موفقیت‌هایی برای رفع این مشکل به وجود آمده است اما هنوز انتظار جامعه را برآورده نکرده است.

بطحایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به کرات مصادیق عینی این موضوع را مطرح کردند، اظهار کرد: از آغازین روزهای وزارتم با توجه به بحث‌هایی که وجود داشت، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم را تقویت مهارت در دانش‌آموزان قرار دادم.

تقویت مهارت با همکاری سازمان ها صورت می گیرد

وی ضمن بیان اینکه تمام این کمبودها به آموزش و پرورش باز نمی گردد، گفت: ما دست نیاز به سوی سازمان‌های مختلف برای تقویت این مهارت دراز کرده‌ایم و بدون همکاری این سازمان‌ها، تقویت مهارت تحقق نمی‌یابد. دانش‌آموزان باید بتوانند با هدف کارآفرینی و علاقه‌مندی به زمینه‌های حرفه‌ای، مهارت‌هایی را کسب کنند.

مهارت آموزی دانش آموزان در ۲۰ جلسه

بطحایی گفت: 500 نوع مهارت در این طرح که امروز رونمایی می‌شود، در دستور کار است و دانش‌آموزان بین 2 تا 20 ساعت با تجهیزات اندک، این مهارت‌ها را پیدا می کنند و وارد مهارت‌آموزی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کنار پتانسیل وزارت کار از سایر ظرفیت‌های کشور هم استفاده خواهیم کرد، افزود: برنامه و مختصات تقویت آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال بسیار مهم است؛ ما پیشینه قوی در آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای داریم و در دهه هفتاد و هشتاد با ایجاد شاخه کاردانش تجربیات خوبی را به دست آوردیم و همه دستگاه‌های ذینفع در آموزش مهارتی و صنعت با هم هماهنگ شدند و با یکدیگر همکاری کردند. وزارت آموزش و پرورش در اتاق در بسته خود به تنهایی نمی تواند این مسیر را پیش ببرد اما این موفقیت با سایه غول کنکور کمرنگ شد.

وی با بیان اینکه اگر تخصص سایر نیروها در کنار هم قرار نگیرد، تلاش آموزش و پرورش به شکست منتهی می‌شود، اظهار کرد: ما باید مسیر و بستر بخش غیردولتی را هموار کنیم و رویکرد ما استقبال از بخش غیردولتی است و امیدواریم نرخ مشارکت غیردولتی در بخش مهارتی را افزایش دهیم.

ابوالحسن فیروز آبادی نیز در این مراسم گفت: در آموزش های مهارتی در حوزه رسمی ‌و غیر رسمی‌ حدود ۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

فیروز آبادی بیان کرد: متاسفانه بهره وری لازم از صدور گواهینامه تا بهره گیری مهارت در حوزه اقتصاد کشور رضایت بخش نیست و با کسانی مواجه هستیم‌ که وارد بازار کار می شوند و در فضای بازار کار و رقابت دچار مشکل می‌شوند.

فیروز آبادی بیان کرد: رونمایی از طرح و کتاب «ایران مهارت» یک گام موثر است‌. امیدواریم ظرف سه سال آینده مهارت آموزی را به صورت اجباری در مدارس داشته باشیم.

وی گفت: باید محیط شناخت واقعی از فضای کار برای دانش آموزان داشته باشیم. تا ۱۵ سال گذشته در کشور های توسعه یافته ۲۱ تا ۲۴ درصد در بخش تولید بودند ولی امروزه به ۱۱ درصد رسیده اند و به بخش خدمات انتقال یافته اند.

فیروزآبادی بیان کرد: بالاترین نرخ بیکاری در نظام رسمی‌ کشور مربوط به فارغ التحصیلان است که این نرخ در فارغ التحصیلان دختر بیشتر است.

قائم ‌مقام وزیر کار افزود: در نظام‌ آموزشی سنتی تنها دانش آموزان را با علم‌آشنا می کنیم. انتقال ناقص دانش و تجربه از طریق چهارچوب نمادین که گفتار و نوشتار است کافی نیست و نیاز به ارائه آموزش عملی داریم.

او افزود: اگر بتوانیم در نظام‌آموزشی، فضای واقعی را در فضای مجازی ارائه دهیم کار مهمی را انجام داده ایم. در این رابطه، صحبت های اولیه نیز با وزیر آموزش و پرورش شده است.

علی زرافشان هم که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، گفت: آموزش مهارت و اشتغال یکی از مطالبات جدی در کشور است بیش از سه میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی که فاقد شغل هستند حاکی از اهمیت ایجاد شغل در کشور است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی به فارغ‌التحصیلان با مهارت نیاز داریم.

وی افزود: بحث آموزش مهارت برای کسب شغل در برنامه آموزش برای همه مطرح است و هدف سوم آن آموزش مهارت به دانش‌آموزان است.

زرافشان با اشاره به مهارت‌های شغلی، اظهار کرد: در رویکرد جدید آموزش و پرورش درس کار و فناوری از دوره ابتدایی تا متوسطه تدوین شده است و باید شایستگی‌های فنی مورد نیاز بازار کار و فناوری اطلاعات را کسب کنند.

وی ادامه داد: مهارت‌های پایه مانند خوب صحبت‌کردن، صبوری و تفکر خلاق به فرد برای زندگی موفق در جامعه کمک می‌کند و یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش توجه به این بخش است و درس‌های جدیدی مانند تفکر و سبک زندگی با هدف تقویت مهارت‌های عمومی برای کمک به زندگی اجتماعی دانش‌آموزان تألیف شده است.

او ادامه داد: درس کار و فناوری از پایه ششم ابتدایی به صورت درس مستقل و از پایه ابتدایی با رویکرد تلفیقی با هدف آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار تدوین شده است. در بیانیه ارزش‌های سند تحول آمده است که آموزش و پرورش باید روحیه کارآفرینی و مهارت هنری را برای دانش‌آموزان فراهم کند که زمینه‌ساز کار مولد باشد.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان باید دارای یک مهارت مفید برای کسب معاش حلال باشند. در راستای تحقق این اهداف اقداماتی را در آموزش و پرورش انجام داده‌ایم از جمله تجربه آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان شاخه نظری است.

زرافشان گفت: در برخی استان‌ها دانش‌آموزان پایه دهم یک مهارت را فرا می‌گیرند و فعالیت پایگاه‌های تابستانی مدارس نیز با رویکرد آموزش‌های مهارتی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در دوره اول متوسطه حدود سه سال است که با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران, دانش‌آموزان را تحت پوشش برنامه‌های کارافرینی قرار داده‌ایم تا رویکرد تربیت کارمندی را به رویکرد تربیت کارآفرین تغییر دهیم.

وی ادامه داد: برنامه درسی ملی به ویژگی مدیران مدارس اشاره کرده و می‌گوید، مدیر مسئول تامین و توسعه محیط یادگیری برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان است و این فرصت خلق یک محیط یادگیری جدید است همچنین مدیر مسئول خلق موقعیت‌های جدید آموزشی و تربیتی است.

محمد امین سازگار نژاد نیز در رابطه با مهارت آموزی امیدواریم بتوانیم درعرصه مهارت آموزی خصوصاً مهارت های غیر رسمی وظیفه خودمان را به خوبی انجام دهیم، گفت: براساس تمهیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر کار، امروزه مهارت آموزی به عنوان یک گفتمان ملی در حال شکل گیری است و امیدواریم به واسطه این گفتمان منابع انسانی را حفظ کنیم.

آموزش ها با استفاده از فضای مجازی در حال پیشرفت است

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور حفظ شاغلین و کمک به بیکاران را دو بحرانی دانست که با آن مواجه هستیم و افزود: برای اینکه نسل آینده دچار چالش های بیکاری نشوند، باید از دوران نوجوانی و جوانی با مشاغل و مهارت ها، فضای کار، تولید، کسب و کار و زندگی اقتصادی آشنا شوند و این امری است که بسیاری از کشور های توسعه یافته آن را تجربه کردند و آموزش ها با استفاده از فضای مجازی و بخش های غیر دولتی در حال پیشرفت است.

وی در انتها خاطر نشان کرد: امیدوارم این توافق نامه ای که بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای منعقد گردیده است، با همکاری دیگر بخش های دولتی به نتایج مطلوب برسد.

مجید تهرانیان نیز در ادامه مراسم ضمن بیان اینکه طرح ایران مهارت دستورالعمل اجرایی از وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارد، افزود: این طرح به تمامی استان ها ابلاغ می شود. طی برنامه ریزی های صورت گرفته تغییراتی در برنامه درسی مدارس ایجاد می شود و بحث مهارت آموزی در ساختار برنامه درسی آموزش و پرورش قرار می گیرد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران اظهار کرد: بالغ بر 85 نفر از کارشناسان ما در این حوزه فعالیت کردند و 500 استاندارد در حوزه های مختلف از آموزش های 2 جلسه ای تا 20 جلسه ای فراهم شده است و امیدواریم با همکاری های مشترکی که با وزارت آموزش و پروش داریم بتوانیم این 500 استاندارد را به 1000 استاندارد افزایش دهیم.

 

خواندن 268 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395