دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 ساعت 13:51

اطلاعات تکميلي

  • سیف در گفتگو با عصر اقتصاد تشریح کرد؛

نقش پررنگ تشکل‌های صنعتی در اقتصاد کشور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصر اقتصاد: یکی از برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ایجاد نظم تشکلی از طریق ادغام تشکل‌های موازی، ایجاد تشکل در حوزه‌های اقتصادی فاقد تشکل، ایجاد تشکل‌های بالادستی در قالب فدراسیون‌ها به‌منظور هم‌افزایی، توانمندسازی و فراگیری عضویت و مشارکت فعالان هر بخش در تشکل مربوطه است. همچنین شاهد اجرای طرح رتبه‌بندی تشکل‌ها هستیم که فاز نخست آن بر مبنای خود اظهاری تشکل و عملکردشان صورت گرفته است.

برای بررسی ابعاد مختلف این برنامه‌ها با نادر سیف معاون تشکل‌های اتاق ایران گفت و گو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اهداف و مأموریت معاونت تشکل‌های اتاق ایران چیست و از بدو تشکیل این معاونت، چه روندی را طی کرده است تا به امروز رسیده است؟

 همان‌طور که می‌دانید تشکل‌ها بر مبنای قانون اتاق ایران و متعاقب آن، ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار ایجاد و ساماندهی شده‌اند و اتاق ایران از دهه‌های گذشته متولی تأسیس، ایجاد و ثبت تشکل‌های اقتصادی است. تنوع‌بخشی و توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها به ابعاد حمایتی و نظارتی اتاق در حوزه تشکل‌ها، از مهم‌ترین دستاوردهای این حوزه به شمار می‌آید.

 مأموریت‌های حوزه معاونت‌های تشکل‌ها همان‌طور که اشاره شد، برگرفته از قانون بهبود مستمر به‌ویژه مواد ۱ و ۵ است که بحث ساماندهی، ایجاد و ثبت تشکل‌های اقتصادی و ادغام، شبکه‌سازی، یکپارچه‌سازی و انسجام تشکل‌های موازی را بر عهده دارد.

درواقع منشأ یا محور برنامه‌ها، اهداف و ماهیت شکل‌گیری این معاونت در اتاق ایران، در مأموریت‌های قانونی اتاق مورد تأکید قرارگرفته است. علاوه بر این، با توجه به اینکه اتاق بازرگانی به‌عنوان مادر تشکل‌ها محسوب می‌شود، این مأموریت ذاتی را دارد که همگرایی، افزایش میزان لابی‌گری و چانه‌زنی بخش خصوصی را دنبال کند و یکی از این راه‌ها و مسیرها ایجاد و تقویت تشکل‌هاست.

در حال حاضر چه تعداد تشکل در اتاق ایران ثبت‌شده و اعضای این تشکل‌ها چه سهمی از درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهند؟

درمجموع حدود 400 تشکل، شامل 200 تشکل ملی و 200 تشکل استانی زیرمجموعه اتاق بازرگانی هستند که به‌طور میانگین حدود 3۰ هزار عضو حقوقی دارند که این اعضاء عمدتاً از مجموعه‌های خیلی بزرگ کشور هستند.

 در رابطه با مجموع درآمد اعضای تشکل‌ها، آمار دقیقی در اختیار نیست زیرا برخی از تشکل‌ها، این اطلاعات را ندارند و برخی دیگر، در خصوص انتشار این اطلاعات، ملاحظاتی دارند؛ اما همین‌قدر می‌توان گفت که تشکل‌های زیرمجموعه اتاق نقش و سهم بسیار قابل‌توجه و بسزایی در بخش غیرنفتی GDP و اشتغال دارد.

  • کدام تشکل‌ها سهم بیشتری در GDP و اشتغال دارند؟

تشکل‌های اتاق، حوزه‌های خدمات، تولید، صادرات، معدن و تمام طیف‌های فعالیتی را دربر می‌گیرند. در دسته‌بندی انجام‌شده، حدود 10 حوزه کاری تعریف‌شده است. برای مثال تشکل‌های حوزه صنعت، معدن صادرات و واردات، حوزه دارو، سلامت و... .

 در حال حاضر ۱۲ تشکل بالادستی یا فدراسیون در اتاق بازرگانی وجود دارد که بخش‌های مختلفی از این حوزه‌ها را راهبری می‌کنند. تلاش اتاق این است که همه حوزه‌های مهم اقتصادی، تشکل‌های حرفه‌ای خود را داشته باشند و همچنین هر تشکل، عمده فعالان صنف خود را نمایندگی کند.

  • میزان شناخت اعضا از فعالیت‌های معاونت تشکل‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که می‌دانید، تمرکز معاونت تشکل‌ها بر روی تشکل‌های اقتصادی است؛ زیرا در این موضوع قانون مصوب هست و همچنین اتاق متولی‌گری و ساماندهی تشکل‌های اقتصادی را عهده‌دار است. می‌توان ادعا کرد تمامی کسانی که در حوزه تولید و خدمات فعالیت جدی و حرفه‌ای می‌کنند، هم از جایگاه اتاق مطلع هستند و هم از اهمیت نقش تشکل‌ها مطلع‌اند.

عمدتاً کسانی که در حوزه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند تشکل‌های صنف خود را می‌شناسند و در آن مشارکت دارند. بااین‌حال برخی از تشکل‌های ما در بحث جذب اعضا، چندان موفق عمل‌نکرده‌اند. این موضوع به این برمی‌گردد که هنوز در کشور ما اهمیت و وزن تشکل‌ها و جایگاه واقعی آن‌ها شناخته‌نشده است. این مسئله همچنین می‌تواند ریشه در فرهنگ کشور داشته باشد. بدین معنا که ما عموماً در کارهای تیمی ضعیف عمل می‌کنیم.

در برخی حوزه‌ها می‌بینیم درصد پوشش اعضای آن‌ها 10 یا 20 درصد است. البته در بعضی حوزه‌ها شاهد پوشش ۱۰۰ درصدی نیز هستیم. معاونت تشکل‌ها می‌کوشد تا باراهنمایی، آموزش و اقدامات لازم، ضریب پوشش تشکل‌ها را ارتقا دهد و در این زمینه موفقیت‌های خوبی نیز دست‌یافته است.

میزان قابلیت و توانمندی تشکل‌ها هنوز معرفی نشده و به عقیده من اگر هرکسی در حوزه فعالیت خود بداند تشکل مربوطه چه توانمندی‌هایی دارد حتماً به عضویت آن تشکل ترغیب خواهد شد.

تشکل‌ها این هدف را چگونه می‌توانند دنبال کنند؟ به‌ویژه که فاقد قدرت اجرایی هستند

قدرت یک تشکل، از مشاوره به تصمیم گیران و پیگیری منافع اعضای آن و گفتگوی مستمر با زیرمجموعه‌های قوای سه‌گانه به دست می‌آید که در عمل، می‌تواند مؤثرتر از قدرت اجرایی باشد. تشکل‌ها می‌توانند با اقدام‌هایی از قبیل مشارکت گروهی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، تهیه و تنظیم پیش‌نویس و مصوبات مرتبط با تولید کالاهای مربوطه، تلاش برای ساماندهی فعالیت اعضا و بهبود کیفیت تولیدات، تلاش برای ساماندهی و توسعه صادرات کالا و خدمات، بازاریابی مستمر با کسب اطلاعات مربوط به بازارهای مصرف و تولید برای عرضه به اعضاء با بهره‌گیری از آخرین رهیافت‌های جهانی جهت نیل به اهداف قانونی توسعه صنعتی و جهش صادراتی، فراهم‌سازی زمینه تسهیلات مالی در جهت توسعه فعالیت‌های اعضا و نیز تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری در آن بخش از تولید که زمینه افزایش صدور کالا یا خدمات را فراهم می‌کند جزو وظایف ذاتی تشکل‌های اقتصادی است که غالباً در اساسنامه آن‌ها عنوان‌شده است.

در این بزنگاه تشکل‌های اقتصادی علاوه بر اینکه می‌بایست در خصوص ارتقا فرهنگ مصرف کالا و خدمات تولید داخل برنامه‌ریزی و اقدام مؤثر داشته باشند، مسئولیت مهم‌تری نیز پیرامون ارتقا و بهبود کیفیت کالا و خدمات تولید داخل بر عهده‌دارند.

بنابراین تشکل‌های اقتصادی با تمرکز بر اهداف اساسنامه‌ای خود و تقویت ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و مراکز قانون‌گذاری در جهت کاهش ریسک و اتفاقات ناگهانی بازار، ارتقا کیفیت محصولات تولید داخل، پایش و پیگیری، کاهش قیمت تمام‌شده برای تحقق قوانین حمایتی، حذف مقررات دست و پاگیر، ایجاد شفافیت، بسترسازی برای توسعه روابط بین‌المللی در جهت انتقال دانش و توسعه صادرات، حذف زمینه‌های فساد، تسهیل دریافت حمایت‌های نظام بانکی از تولید و تأمین منابع پولی موردنیاز اعضا، می‌توانند بستر حمایت از کالا و ایرانی را فراهم نمایند.

به‌علاوه بررسی تشکل‌های اقتصادی کشور نشان می‌دهد که درصد حائز اهمیتی از اعضای انجمن‌های کارفرمایی را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. شرکت‌هایی که در اقتصاد تمامی کشورها به‌خصوص کشورهای درحال‌توسعه نقش مهم و حیاتی دارند.

ویژگی‌هایی از قبیل انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات بازار و محیط، به نتیجه رسیدن سریع فعالیت‌ها، برخورداری از کارکنانی باانگیزه بالا و همچنین سرمایه اولیه اندک موردنیاز، این نوع بنگاه‌ها را به مهم‌ترین عامل رشد و تحرک و توسعه اقتصادی کشورها و یاری‌دهنده آن‌ها در مرحله گذار اقتصادی تبدیل کرده است.

 ازاین‌رو تشکل‌های اقتصادی می‌توانند علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد با شناسایی نیازها و راهبردهای بهبود کسب‌وکار اعضای کوچک و متوسط خود، با استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی و ارائه پیشنهادهای کارشناسی به قوای سه‌گانه، برای اتخاذ سیاست‌های حمایتی از آن‌ها و نیز ایجاد بسترهای لازم برای ارتقاء توانمندی این بخش از فعالان اقتصادی، نقش مؤثری در حمایت از ساخت داخل و کالای ایرانی و همچنین افزایش اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.

 

 

 

 

 

خواندن 339 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395