دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397 ساعت 10:54

اطلاعات تکميلي

  • کارشناسان در گفت‌وگو با عصر اقتصاد؛

تحریم دریایی بر افزایش قیمت کالا مؤثر است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دلارام کریمی

عصر اقتصاد: قطعا اجرای برجام به نوعی کارگشای صنایع ایران است در واقع نیمی از مشکلات اقتصادی در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم به تحریم‌ها ارتباط دارد و با توجه به این که ایران در قلب منطقه خاورمیانه قرار گرفته است به راحتی می‌تواند به عنوان مسیری برای حمل و نقل کالا از شرق آسیا به ترکیه و در نهایت اروپای غربی باشد. از سویی دیگر، راه یابی ایران به آب‌های آزاد و اقیانوس هند از طریق دریای عمان باعث ایجاد موقعیتی مناسب برای توسعه حمل و نقل دریایی برای ایران شده است. موقعیت استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان برای ایران، این مناطق دریایی را به تبدیل به فرصتی مناسب برای رونق حمل و نقل دریایی و حرکت اقتصاد این کشور به وجود اورده است.

به گزارش عصر اقتصاد، اجرای برجام و رفع تحریم‌ها در تمام عرصه‌های اقتصادی کشور تاثیر مثبت داشته و سبب افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی شده است اما هفته گذشته ورق برگشته و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در جریان سخنرانی که ۱۱ دقیقه طول کشید، اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

به عقیده کارشناسان وضعیت حمل و نقل ما متاثر از تجارت خارجی است و خط اروپایی ما به عنوان یکی از مهم ترین خطوط حمل و نقلی حدود 48 سال و از بدو تاسیس کشتیرانی فعال بوده که غیرفعال شده است و در کنار آن خط آمریکا نیز از دیگر خطوط مهم بود که تقریبا از اوایل پیروزی انقلاب غیر فعال شد؛ بنابراین حجم بسیار زیادی از ترددها از طریق خط اروپایی صورت می گرفت.

در این زمینه ما به سراغ دو کارشناس و فعال صنعت حمل و نقل رفتیم که به گفته این کارشناسان حمل و نقل و صنعت دریایی ایران با اجرای تحریم‌ها با قوت قبلی به کار خود ادامه خواهد داد.

محمود رستم افشار، فعال بخش حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار عصر اقتصاد با اشاره به این که صنعت دریایی و کشتیرانی قبلا این تحریم‌ها را تجربه کرده است، اظهارکرد: اما بازگشت این تحریم‌ها، تاثیر منفی را بر این صنعت می گذارد زیرا از همین الان تحریم ها شروع شده است و شرکت هایی که با ایران همکاری داشته اند تاریخی را برای برگشت از ایران مشخص کرده اند.

این فعال بخش حمل و نقل دریایی ادامه داد: کشتیرانی جممهوری اسلامی ایران به عنوان تنها مرجع بین المللی دریایی به کار خود ادامه می دهد و با اجرایی شدن تحریم‌ها کشتیرانی جمهوری اسلامی هم نمی‌تواند به بسیاری از بنادر اروپا وارد شود و این صنعت دچار نوسان خواهد شد.

وی تاکید کرد: مهمترین نکته در حال حاضر این است که ما بتوانیم صنعت را با شرایط وفق بدهیم، زیرا شرایط سیاسی حاکم است و باید به صورت دیپلماتیک عمل کنیم.

رستم افشار با اشاره به این که صرف سخنوری برای مقابله با این تحریم‌ها کفایت نمی کند، افزود: باید نشان دهیم خواهان تعامل با دنیا هستیم و بحث اتمی ما هم یک مسائل دفاعی است و قطعا باید با عمل آن را ثابت کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه  به اینکه بالای 85 درصد واردات دنیا و ایران در حمل و نقل دریایی صورت می گیرد و این میزان کمی نیست  و با اجرای تحریم‌ها از لحاظ روند کاری به همان دوران قبلی برمی‌گردیم و ایران برای واردات  بعضی ازکالاها باید به بنادر دبی  برود.

این کارشناس با اشاره به این نکته که اجرای روند قبلی سبب افزایش هزینه حمل و نقل می‌شود، اضافه کرد: با افزایش هزینه حمل، در نهایت قیمت تمام شده کالا افزایش می یابد و نوسان قیمت کالا را شاهد هستیم.

همچنین مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران و کارشناس مسائل اقتصادی نیزدر واکنش به تحریم های جدید بیان کرد: اینجا دو بحث مطرح است یکی بحث کشتیرانی و دیگری بحث صنایع دریایی است و هر دو تحت تاثیر این تحریم قرار می گیرند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: با تحریم شرکت نفتکش و کشتی سازی مشکلات زیادی پیش می‌آید همانطورکه می‌دانیم هنوز صنعت کشتی سازی ایران به مرحله ای نرسیده است که بتواند صنایع کشتی سازی مستقلی داشته باشیم، کشتی سازی نیاز به تجهیزات فنی و مهندسی دارد و به دلیل نبود آن در ایران تحت تاثیر قرار می گیرد اما در سطح تعمیرات مشکلی نداریم.

وی با اعلام اینکه دو شرکت بزرگ کشتی رانی، تا نوامبر با ایران همکاری می‌کنند، افزود: سعی بر این شده قراردادها در این مدت دچار مشکل نشود اما همین خروج، تاثیر منفی را بر صنعت ما می‌گذارد هر چند شرکت‌هایی دیگری برای جایگزینی وجود دارد اما هنوز چیزی مشخص نیست.

دانشمند درپایان تاکید کرد: تحریم ها بر صنعت دریایی و کشتیرانی ایران تاثیر می گذارد اما راه هایی وجود دارد تا ما بتوانیم به کار خود ادامه دهیم پس زیاد نگران نیستیم.

به گزارش عصر اقتصاد، کارشناسان و مدیران سازمان بنادر و دریانوردی معتقدند خروج آمریکا از برجام اثر چندانی در بخش حمل و نقل دریایی ایران نخواهد داشت و به زمان تحریم ها باز نخواهیم گشت، زیرا اکنون هیچ کشتی ایرانی به بنادر آمریکا تردد ندارد تا با اعمال تحریم های دولتمردان آمریکایی دچار مشکل شویم.

طی روزهای اخیر اعلام توقف فعالیت شرکت های کشتیرانی در ایران سبب ایجاد نگرانی هایی شده است؛ به گزارش ایسنا، محمد علی حسن زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر می گوید آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان می‌دهد در حال حاضر، جا به جایی کانیتنر به /از بندر شهید رجایی توسط ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکت های لاینری(خطوط مستقیم کشتیرانی)، فیدری (شرکت‌های کوچک کشتیرانی)، باکس اپراتورها (شرکت هایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و  SOC (شرکت هایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام می شود که نشان دهنده تنوع ارائه کنندگان حمل و نقل کالاهای کانتینری است. وی افزود: در دوره پسابرجام در سال ۹۶ چیزی حدود ۵۵ هزار TEU بود که در قیاس با کل حجم ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی طی یک سال گذشته،  کمتر از ۲و نیم درصد خدمات عملیات بندری را شامل می شود.

  • تجارت فرامرزی ایران دچار چالش جدی نمی شود

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۱۳۹۱ به جهت تحریم اپراتور ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی در ایران،   تردد کشتی های شرکت مرسک به بندر شهید رجایی متوقف شد و در حقیت در ۶ سال گذشته و پس از امضای برجام،

  • خطوط این شرکت به بنادر ایران تردد نداشته اند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح کرد: طی یک سال و نیم گذشته، فعالیت شرکت مرسک در بندر شهیدر رجایی بیشتر به صورت «باکس اپراتور» بوده نه خط کشتیرانی.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با منتفی دانستن تحریم اپراتورهای بندر شهید رجایی، تاکید کرد: تردد در بنادر کشور هیچ مشکلی ندارد و چالش جدی در جابه جایی کالا و تجارت فرامرزی کشور در حوزه کانتینری وجود نداشته و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

خواندن 106 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395