چهارشنبه, 27 تیر 1397 ساعت 03:45

مقابله با تحریم از طریق خصوصی‌سازی اپراتورهای بنادر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نیلوفر جمالی

عصر اقتصاد: تحریم ها در سال‌های گذشته و پیش از توافق برجام آسیب بسیاری بر صادرات و واردات کشور وارد کرد به صورتی که خطوط کشتیرانی به سختی می توانستند وارد بنادر ایران شوند و راهکارهای زیادی از قبل تعویض پرچم و ... را در پیش گرفتیم که خسارات کمی را برای ایران به همراه نداشت.

اما اکنون در آستانه تحریم‌های یک طرفه امریکا قرار داریم که با فشارهای این کشور بر جامعه جهانی همراه است از این رو نگرانی هایی در این خصوص شکل گرفته است که دوباره با شرایط پیش از تحریم ها مواجه نشویم. در این راستا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد که واردات و صادرات ما از بنادر بویژه بنادر جنوب انجام می شود و در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارش دقیقی از اینکه چگونه حجم گسترده واردات و صادرات کشور در شرایط تحریم عبور دهیم ارائه شد.در این جلسه درباره اینکه وقتی بنادر ما دچار مشکل شود از کدام یک از بنادر جایگزین استفاده کنیم بحث شد البته باید گفت خوشبختانه کشور ما ظرفیت بزرگی از نظر بنادر دارد.

هادی حق‌شناس، عضو هیات‌عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر اقتصاد درباره عملکرد سازمان بنادر در مقابل تحریم ها گفت: در تحریم‌های قبلی هیچ وقت بنادر ایران مورد تحریم نبوده بلکه خطوط کشتیرانی و اپراتورها تحریم شده اند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با تحریم خطوط کشتیرانی نیز گفت: تحریم ها در رابطه با خطوط کشتیرانی داستانی متفاوت دارد که برنامه‌ریزی متفاوتی برای واردات و صادرات کشور با خطوط کشتیرانی مختلف صورت گرفته تا اختلالی در آن ایجاد نشده و توقفی در آن انجام نشود.

وی درباره نحوه عملکرد سازمان بنادر درباره سهولت کار صادرات کشور نیز گفت: سازمان بنادر از ابتدای امسال هزینه‌های بندری و دریایی را برای کالاهای صادراتی و همچنین کشتی‌هایی که برای حمل کالاهای صادراتی به بنادر ایران تردد می‌کنند به حداقل ممکنه رسانده است.

وی درباره میزان این تخفیف در هزینه های بندری نیز عنوان کرد: این حداقل ممکن برای تخفیف هزینه های بندری در بندر شهید بهشتی چابهار بیش از 70 درصد و در باقی بنادر حداقل 50 درصد است.

حق‌شناس ادامه داد: این تخفیف‌ها منجر به این می‌شود که هزینه تخلیه و بارگیری برای کالاهای صادراتی به حداقل برسد، مضاف بر اینکه در بندر شهید باهنر، لنج‌هایی که محصولات کشاورزی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می کنند، هزینه های دریافتی از آنها شاید در حد چند درصد قیمت تمام شده کالای صادراتی است.

وی در راستای همکاری سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای کاهش هزینه های صادراتی گفت: سازمان بنادر با دیدگاه کاهش قیمت صادرات کالا و به حداقل ممکن رساندن آن موارد یاد شده را از ابتدای امسال به بنادر کشور ابلاغ کرده و اکنون اجرایی شده است و  من بعید می‌دانم که صادرکنندگان بخواهند از بنادر کشور در این خصوص نارضایتی داشته باشند.

خواندن 240 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395