سه شنبه, 03 مهر 1397 ساعت 00:05

هنوز استراتژی دولتی برای ورود گردشگران خارجی نداریم

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

عصر اقتصاد: اکسپو یا نمایشگاه گردشگری ژاپن که به صورت مخفف جاتا گفته می‌شود هر سال از روز ۲۰ تا ۲۳ سپتامبر (۲۹ شهریور تا اول مهرماه) همزمان با پایان تابستان در شهر توکیو برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری این کشور است که امسال نیز همانند دوره‌های پیشین نمایندگانی از ایران با هدف معرفی جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان در آن حضور داشتند.

این در حالیست که بسیاری از فعالان صنعت گردشگری ایران معتقدند که ما هنوز یک استراتژی دولتی برای ورود گردشگران خارجی به کشورمان نداریم به همین دلیل بیشتر در عرصه تورهای خروجی فعال هستیم تا تورهای ورودی.

سید عباسعلی امامیه - نماینده اطلاع ‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن- درباره حضور ایران در این نمایشگاه گفت: دو تن از مسؤولان عالی‌رتبه نمایشگاه گردشگری «جاتا» در بازدید از غرفه ایران، از حضور پربار کشورمان در این نمایشگاه با وجود تمام سختی‌ها و موانع پیش آمده تحت تاثیر تحریم‌ها، ابراز خوشحالی کردند و گفتند که جاتا تمام تلاش و پشتیبانی خود را برای حضور ایران در اکسپو ۲۰۱۹ به کار می‌گیرد و مسرانه برای حضور ایران قدم بر می‌دارد.

نماینده گردشگری ایران در ژاپن افزود: به دلیل برگزاری المپیک ۲۰۲۰ در توکیو، سال آینده نمایشگاه گردشگری توریسم اکسپو در شهر اوزاکا و در سال۲۰۲۰ در جزیره اوکیناوا برگزار خواهد شد. مطمئنم با تلاش‌های پیگیرانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان یکی از مجریان اصلی غرفه‌های ایران در نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی، وزارت خارجه و سفارت ایران در ژاپن حضور مثمر ثمری در این دو نمایشگاه خواهیم داشت و از حالا به دنبال مقدمات حضور هر چه پر بارتر در این نمایشگاه‌ها خواهیم بود.

وی همچنین درباره حضور ایران در نمایشگاه گردشگری ژاپن (جاتا) به محدودیت‌های ارزی که پیشتر حذف ایران از این نمایشگاه را در آینده‌ی پیش رو، به دلیل تحریم ها و نوسانات ارزی احتمال داده بود، گفت: با توجه به این‌که دولت ارزی را برای حضور در نمایشگاه‌ها تخصیص نداد، اما کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ مجری برخی از غرفه‌های ایران در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی ـ با سخاوتمندی، بخش عمده‌ای از هزینه‌های غرفه‌ها را برعهده گرفت و به مشارکت شرکت‌کنندگان ایرانی در این نمایشگاه کمک زیادی کرد.

وی ادامه داد: ایران در غرفه‌ای به مساحت ۵۴ متر مربع با طراحی نمادهای ایرانی در نمایشگاه گردشگری امسال ژاپن (جاتا) حاضر شد.  تنوع شرکت‌کنندگان در این غرفه بسیار خوب بود و هنرمندان صنایع دستی نیز حضور چشمگیری داشتند.

نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران، افزایش شرکت‌های واردکننده تور به ژاپن را از جمله تفاوت‌های نمایشگاه‌های امسال دانست و اظهار کرد: در بخش تورهای ورودی به ژاپن، ٥٢٧ شرکت‌کننده و در بخش تورهای خروجی ٧٦٨ شرکت خارجی حضور داشتند. کل شرکت‌کنندگان نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشت. آمار سال گذشته‌ی فعالان تورهای ورودی و شرکت‌های خارجی به ترتیب ٣٩٧ و ٧٣٦ بود که امسال با رشد ۳۳ درصد در شرکت‌کنندگان تورهای ورودی و ۴ درصد رشد در مجریان تورهای خروجی همراه بود.

امامیه سپس به هدف جاتا برای بازسازی مناطق زلزله زده ژاپن به وسیله گردشگری اشاره کرد و افزود: آقای تاگاوا ـ رییس نمایشگاه جاتا ـ اعلام کرده چون امسال در ژاپن زلزله بزرگی در شهرهای اوساکا و هوکایدو و طوفان و باران شدیدی در دو منطقه غرب ژاپن و اوساکا اتفاق افتاد، برای بازسازی این مناطق آسیب‌دیده باید تعداد تورهای ورود و خروجی توسعه چشمگیری پیدا کند و جاتا در این زمینه نقش کارآفرینی و اقتصادی عمده دارد.

وی درباره دورنمای سفر گردشگران ژاپنی و دیگر کشورها به ایران، گفت: به این جریان خوشبینانه نگاه می‌کنم. اگرچه کاهش ارزش پول ملی در قبال ارزهای خارجی، تهدید و عاملی باز دارنده برای سفرهای خارجی است، اما این موضوع برای گردشگران خارجی برعکس است، چون شرایط حال حاضر کمک می‌کند پکیج تور ایران ارزان‌تر شود.

وی هزینه بالای تورهای ایران را عاملی نگران‌کننده در جریان گردشگری دانست، افزود: اکنون با کاهش ارزش پول ملی فرصت برای فعالان گردشگری در حوزه تورهای ورودی ایجاد شده و آن‌ها می‌توانند پکیج‌هایی با قیمت مناسب را طراحی کرده تا شاهد افزایش روز افزون ورود گردشگر خارجی به ایران باشیم.

این فعال گردشگری در ژاپن با اشاره به صدور ویزای ایران خارج از پاسپورت و ثبت نشدن مُهر ورود و خروج در گذرنامه، اظهار کرد: این مصوبه جدید که به همت رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همراهی وزارت خارجه ایران به نتیجه رسید، خواسته‌ی ما بود که از سال ۲۰۱۶ مطرح شده بود. سرانجام این مانع از سر راه گردشگران خارجی که می‌خواستند علاوه بر ایران به آمریکا هم سفری داشته باشند، برداشته شد. ما امیدواریم شاهد استقبال بسیار خوب گردشگران خارجی از ایران باشیم.

امامیه همچنین حضور معاون اسبق گردشگری در کسوت سفیر ایران در ژاپن را مایه امیدواری فعالان گردشگری دانست و افزود: امیدواریم تمرکز روی فعالیت‌های گردشگری در حوزه ژاپن بیشتر شود و مطمئنیم آقای رحمانی‌موحد تمام تلاش و تجارب خود را به کار خواهد بست تا تورهای ورودی از ژاپن به ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

به گفته وی، طبق آخرین آمارها، ژاپنی‌ها در بخش تورهای ورودی از برنامه پیش‌بینی شدشان بسیار جلو هستند. قرار بود تا سال٢٠٢٠ میلادی آمار گردشگران ورودی این کشور به ۲۰ میلیون نفر برسد که امسال این آمار به ٢٨ میلیون رسیده است. آن‌ها برای این‌که از اثرات مخرب افزایش گرشگر در امان بمانند، می‌خواهند تعداد گردشگر ورودی را تا سقف ٤٠ میلیون افزایش دهند و سپس حدود آن را ثابت نگه دارند.

پیش از این نیز عباسعلی امامیه گفته بود: می بایست در تمام مقاصد گردشگری حضور داشته باشیم و یکی از آنها ژاپن است که سالیانه 15 میلیون گردشگر خروجی دارد که به تمام دنیا می روند حتی ژاپنی ها به کشورهای دورتر از ایران هم می روند.  اما درباره اینکه چرا ژاپنی ها به ایران کمتر می آیند باید گفت که هر مقصدی می تواند مثل هر نوع غذایی جذابیت خاص خود را داشته باشد صرفا دوری ژاپنی ها از ایران دلیل عدم سفر آنها به ایران نیست. ژاپنی ها به هر کشوری که می روند نشان می دهد که آن کشور شاخصه های امن بودن را دارد. سفر ژاپنی ها به ایران برای ما اعتبار می آورد. قبل از انقلاب هم ژاپنی های زیادی به ایران می آمدند. چون پرواز مستقیم بین ایران و ژاپن وجود داشت.

به گفته نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در کشور ژاپن، حدود ده تا 12 آژانس در ایران در حوزه ورود گردشگران ژاپنی فعالیت می کنند. سال گذشته حدود نه هزار نفر از ژاپنی ها به ایران آمده اند. البته همه این تعداد گردشگر نیستند بین نه تا ده هزار ویزا صادر شده است اما 60 درصد آنها مربوط به ملاقات های تجاری است و حدود سه تا چهار هزار نفر شاید گردشگر باشند. حدود هزار نفر هم به صورت انفرادی به ایران آمده اند.

امامیه درباره مشارکت ایرانی ها و ژاپنی ها در حوزه های گردشگری و تاریخی بیان کرده بود: ژاپنی هایی که به دیدن بم می آمدند به من می گفتند که برای ما بم مهم تر از تخت جمشید است به این دلیل که بم نمونه یونیکی است که مشابه آن در دنیا وجود ندارد. اما مشابه پرسپولیس در دنیال دو نمونه دیگر دارد یکی پالمیرا در اردن و دیگری پترا. اما بم علاوه بر پشیشنه تاریخی آن تا 150 سال پیش در آن زندگی می کردند بعد از زلزله بم گفتیم هر کسی 100 ین یعنی یک دلار کمک کند. بعد از سه ماه توانستیم حدود 14 هزار ین یعنی 150 میلیون تومان در آن زمان جمع کردیم و با کمک اداره نوسازی یک مدرسه به نام مدرسه میراث جهانی ارگ بم را ساختیم. در سفر امسال دیدیم که میزان بازسازی ارگ بم بیشتر بوده است و این جای خوشحالی است.

وی معتقد است که ما هنوز یک استراتژی دولتی برای ورود گردشگران خارجی نداریم فروختن تور گردشگری به خارجی ها دقیقا مانند این است که شما بخواهید جنسی را به دیگری بفروشید پس باید آن جنس را پرزنت کنید و کلی وقت بگذارید تا مشتری را راضی به خرید کنید اما کار کردن در حوزه تورهای خروجی مثل خرید یک کالا می ماند که زمانی از انسان نمی برد به همین دلیل همه در حوزه خروج گردشگر کار می کنند.

این در شرایطی است که صنعت گردشگری ایران می‌تواند از گردشگران ژاپنی بسیار بهره‌مند شود زیرا ژاپنی‌ها از درآمد خوبی برخوردار هستند و توانایی سفر به کشورهای خارجی را دارند.علاوه‌بر این بازنشستگان ژاپنی برای سفر خود یارانه دریافت می‌کنند و بیشتر آنها نیز به گردشگری فرهنگی علاقه‌مند هستند. بنابراین ایران امکان جذب ژاپنی‌ها را داراست؛ این در حالی است که هرسال آمار سفر گردشگران ژاپنی به کشور کاهش می‌یابد.

 

 

خواندن 236 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395