چهارشنبه, 02 آبان 1397 ساعت 08:42

عقب نشینی گام به گام از آمار قاچاق سوخت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

علی پاکزاد

زمانی که افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش ریال باعث ایجاد یک فاصله جدی بین قیمت سوخت در بازار داخلی با کشورهای همسایه شد،  این موضوع به عنوان مشوقی برای قاچاق اعلام و با فاصله زمانی کمی، رقمی معادل 40 میلیون لیتر در روز  به عنوان قاچاق سوخت از کشور مطرح شد. این در حالی است که پیش از این رکورد مصرف روزانه بنزین در کشور رقمی معادل 90 میلیون لیتر عنوان شده بود. به عبارت ساده تر آمار فوق به ما می گفت قاچاقچیان محترم یا شاید به قول محمود احمدی نژاد برادران قاچاقچی توان خروج روزانه 40 درصد بینی مصرفی کشور را دارند!

در ارز یابی این آمار باید پرسید که این 40 میلیون لیتر مازاد بر مصرف از کجا آمده؟ چون در همان زمان در هیچ نقطه ای از کشور کمبود جدی بنزین اتفاق نیفاده بود و اگر ظرفیت تولید بنزین در کشور به قدری است که ما قدرت عرضه  41 درصد مازاد بر مصرف را داریم، چرا صادرات نفت را با بنزین جایگزین نکرده ایم؟ تا هم جلوی قاچاق آن گرفته شود و هم اقتصاد کشور از وابستگی به صادرات نفت خام کمی فاصله بگیرد.

از سوی دیگر اگر بخواهیم این مقدار بنزین را از کشور خارج کنم نیازمند خروج روزانه 1300 تانکر 30 هزار لیتری هستیم که اگر در مرزبانی ها نتوانیم جلوی این کاروان عظیم را بگیریم یا باید نظام مرزبانی مان دچار مشکل بینایی تصور کنیم که این فرض محال است یا فرض دیگری بیابیم که بتوانیم براساس آن امکان تردد روزانه این کاروان عظیم را به خارج از کشور توجیه کند که البته تا امروز هیچ توجیه قانع کننده ای از سوی ناقلان آمار نجومی در این زمینه مطرح نشده است.

البته وقتی این سئوالات مطرح شد، به جای توضیح نحوه خروج اتقا یدگری افتاد و شاهد عقب نشینی ناقلان از آمارهایشان بودیم. در وهله اول رقم قاچاق به روزانه 20 میلیون لیتر کاهش یافت، چندی بعد عنوان شد قاچاق در حد 15 میلیون لیتر است و در همین روزها زمزمه قاچاق روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر هم به گوش می رسد!

این عقب نشینی گام به گام از آمار قاچاق آنهم در این فاصله زمانی کوتاه، نشان میدهد که ناقلان ارقام نه به خودشان اعتماد دارند و نه به مخاطبینشان.

عدم اعتماد به نفس ناقلان که با آب رفتن آمار کاملا مشهود است ، اما دلیل بی اعتمادی ایشان به مخاطبینشان آنجا مشخص می شود که بعد از اعلام آمارها راه حلهای خاص طرح کرده عنوان می کنند برای جبران این حجم عظیم قاچاق! باید قیمت سوخت را افزایش دهیم! البته در کنار آن سهیمه بندی را نیز طرح می کنند.

واقعیت این است که ناقلان این آمارها نگران عواقب تحریم هایی هستند که قرار است از نیمه آبان اتفاق بیفتد ولی چون به مخاطبین خود اعتماد ندارند قاچاق را بهانه می کنند و با بزرگ نمایی ارقام قاچاق به فرض خود توجیهی برای افزایش قیمت می تراشند تا مردم را با خود همراه کنند. یعنی دقیقا عکس مسیری که مقام معظم رهبری در رابطه با عملکرد شفاف مسئولین توصیه می کنند.

افزایش قیمت سوخت در شرایط کنونی با بهانه قاچاق تنها به معنی این است که دولت خود را در کنترل مرزهای کشور ناتوان می داند، آیا واقعا این پیام به نفع مردم و نظام است؟  همچنین به مردم می گوید چون ما در کنترل مرزها ناتوانیم و توان مقابله با  قاچاق را پس با افزایش قیمت سوخت آنهم در این شرایط سخت اقتصادی، شما را به جای قاچاقچیان جریمه می کنیم، آیا این پیام می تواند در راستای حفظ منافع ملی باشد؟

متاسفانه اتاق فکر رسانه ای دوستانی که این سناریو را تنظیم کرده اند نه تنها از واقعیت های ساده بی اطلاع است، حتی به ساده ترین پیام های رهبری که توصیه به همراهی بیشتر با مردم دارند نیز درک نکرده است. اگر ناقلان آمارهای شاخ دار از ابتداء اعلام می کردند برای مدیریت مصرف سوخت در شرایط تحریم باید سیستم کارت سوخت و سهمیه بندی را احیاء کنیم به طور حتم احترام بیشتری به مردم و درک آنها  قائل شده بودند.

خواندن 193 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395