چهارشنبه, 30 آبان 1397 ساعت 09:00

اطلاعات تکميلي

  • شبکه‌های اجتماعی در پی سوءاستفاده از ساده انگاری مردم؛

خدمات «تماس بان» برخلاف شایعات رایگان است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

عصراقتصاد: در عصر ارتباطات که مردم در معرض سرریز اطلاعات قرار دارند، شبکه های اجتماعی شرایطی را فراهم کرده اند که تفکیک اخبار و اطلاعات درست از غلط به سختی امکان پذیر است و بسیاری از مردم به دلیل حجم بالای اطلاعات روزانه اینگونه شایعات را باورکرده و به سرعت نشر می‌دهند، از این رو برخی از افراد در پی تفکرات خود شایعاتی را رقم می زنند.

به گزارش عصراقتصاد، فضای مجازی در سال‌های اخیر شرایطی ایجاد کرده تا در موارد متعدد رسانه‌های غیر رسمی و افراد اطلاعات مختلفی را با شهروندان به اشتراک گذاشته و گاهی حتی روشنگری کنند، اما به هر صورت اطلاع یافتن از میزان صحت این اخبار نیز دشواری‌های خاص خود را داشته و همواره نمی‌توان به صحت و سقم این اطلاعات مطمئن بود.

در این راستا، شایعات منتشر شده در فضای مجازی دامن‌گیر شرکت ارتباطات سیار ایران شده و بر مبنای آن به مشترکان تلفن همراه هشدار داده شده که استفاده از سرویس تماس‌بان هر بار هزینه‌ای ۴۰۰ تومانی برای مشترک به دنبال دارد.

در این پیام امده است که «قابل توجه مشترکان همراه اول؛ در صورت فعال بودن سرویس تماس بان (اعلام تماس بی پاسخ) به ازای هر اعلام مبلغ ۴۰۰ تومان به عنوان خدمات مبتنی بر محتوا در قبض موبایل شما لحاظ می‌شود و شما می‌توانید با ارسال عدد صفر به شماره ۹۹۱۴ از فعال بودن آن اطلاع یافته و با ارسال عدد پنج به ۹۹۱۴ آن را غیر فعال کنید.»

در پایان این پیام هم اینگونه خواسته شده که با اطلاع رسانی به سایر دوستان خود از برداشت میلیاردی ماهانه مخابرات از قبض موبایل‌ها جلوگیری کنید.

اما مراجعه به سایت همراه اول اطلاعاتی درباره سرویس تماس‌بان در اختیار مشترکان قرار می‌دهد. بر روی این سایت آمده است: «تماس بان نام سرویسی از همراه اول است که به مشترکین اجازه می دهد از تماس های دریافتی خود در زمانی که در دسترس نیستند، اطلاع حاصل کنند. این سرویس این موضوع را با پیامک به شما اعلام می کند، اما در متن پیام خود تنها شماره تماس گیرنده را درج می نماید.»

پیگیری موضوع از سوی همراه اول هم گویای آن است که سرویس نام برده فاقد هر گونه هزینه محسوب شده و کاملا رایگان است و اپراتور از ارسال پیام تماس‌های از دست رفته سودی نمی‌برد و مشخص نیست به چه دلیل و انگیزه‌ای چنین پیامی در فضای مجازی منتشر شده است.

در این راستا، همراه اول اعلام کرد استفاده از سرویس «تماس بان» کاملاً رایگان است. همراه اول در اطلاعیه خود تاکید کرده فعال کردن و استفاده از سرویس «تماس بان» رایگان بوده و هزینه ای ندارد.

این اپراتور، ضمن مبهم دانستن منبع اینگونه پیام ها در شبکه‌های اجتماعی، از مشترکین خود درخواست کرده جهت کسب اطلاعات صحیح به کانال‌های ارتباطی این اپراتور همچون پرتال اینترنتی(mci.ir)، مرکز تماس مشترکین(۹۹۹۰) و صفحات رسمی این اپراتور در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.

گفتنی است «تماس بان» سرویسی است که حتی در هنگام در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن همراه، مشترک از کلیه تماس‌های دریافتی خود مطلع خواهد شد.

چنانچه مشترک به علت در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن همراه خود قادر به دریافت تماس و پاسخگویی نباشد، «تماس بان» پس از اتصال مجدد فرد به شبکه همراه اول، شماره تمام کسانی را که در این فاصله با وی تماس گرفته‌اند به همراه زمان تماس آنها، در یک پیامک برای مشترک ارسال خواهد کرد.

مشترکین همراه اول می‌توانند با ارسال عدد ۱ به سرشماره ۹۹۱۴ سرویس «تماس بان» را فعال و با ارسال عدد ۵ سرویس را غیر فعال کنند. همچنین دریافت راهنمای سرویس با ارسال پیامک بدون متن به ۹۹۱۴ امکان پذیر است.

خواندن 125 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395