دوشنبه, 17 دی 1397 ساعت 11:56

زنده به گور کردن مطبوعات

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

زینب یزدانی

عصراقتصاد: زمانی را همگی به یاد می آوریم که کیوسک های مطبوعاتی به دلیل زیادبودن روزنامه ها ویترینهای خودرا تا میانه پیاده رو می گستراندند ، صبحها اطراف کیوسکها افراد با هر شغل و منسبی ، ایستاده تیترهای مختلف روزنامه ها و مجلات را می‌خواندند. مطالعه ارزشمند بود و بها داده می شد، برایش هزینه پرداخت می شد، همراه تمام نگرانی ها از دادگاه مطبوعات و تعطیلی، اما روزنامه ها زنده بودند و تلاششان را می کردند همراه جامعه و مردم با هر دید سیاسی زنده بمانند، یارانه غیر نقدی کاغذ را حذف کردند قیمت کاغذ چند برابر شد، اما باز توانستند به حیات خود ادامه دهند، اواخر دهه هشتاد اوج هیجانات سیاسی تحت فشار های زیاد ، بالاجبار به پاک کردن تفکرات و اندیشه خود از صفحات شدند و صبحها بعضی روزنامه ها بدون تیتر اصلی « سفید»چاپ می شدند اما با این حال مطبوعات زنده بود، با این حال رقابت بود و کیوسکهای مطبوعاتی شلوغ و صف عابرینی که حتی اگر روزنامه نمی خریدند اما تیترها برایشان جذابیت داشت و به دکه های روزنامه فروشی سرک می کشیدند.

مطمئنا عده ای می گویند اینترنت و شبکه های اجتماعی و پیشرفت های این چنین فروش مطبوعات را کم کرده است. که این حرف و این تفکر سخنی است بدون فکر و تحقیق. به راحتی می توان آمار کشور های توسعه یافته را بررسی کرد که با تمام پیشرفتهای تکنولوژی و سایتها و خبرگزاریها چگونه با حمایت درست و تبلیغات مناسب   نه تنها تیراژ روزنامه ها کم نشده بلکه این پیشرفتها را با مطبوعات چاپی در هم آمیخته اند و جذابیت و تاثیر گذاری مطبوعات را افزایش داده اند.

پس مشکل در کشور ما کجاست؟! چطور شده کیوسکها خلوت شده است؟ چه اتفاقی افتاده است با اینکه فشار بر روی محتوای روزنامه ها بسیار کم شده است و کسی دیگر تیتر سفید نمی بیند با این حال از تعداد روزنامه ها هر روز کم و کمتر می شود؟ جوابش ممکن است خیلی ساده باشد. دو دسته می تواند در این فضا زنده بمانند، دسته ای که مطبوعات دولتی هستند، دسته دیگر مطبوعات اشراف زاده ای که حامیان ایشان دولت را مجاب کرده اند اگر روزنامه ای از جمع ما نیست حکمش مرگ و زنده به گور شدن است. تنها مطبوعاتی حق دارند ادامه حیات دهند که به رنگ ما درآیند.

 در این میان معاونت مطبوعاتی در بند نقش ایوان است. برای بازاریابی الکترونیکی رسانه ها کلاس آموزشی برگزار کرده ، استاد از یکی بانکها  می آورد تا مطبوعات کاغذی را قانع کند مانند دایناسورها در حال انقراضند و باید با نشریات چاپی خداحافظی کنند.

حتی اگر این فرض غلط را درست هم تصور کنیم باید از معاونت مطبوعاتی پرسید برای این انتقال از فضای چاپی به فضای مجازی فقط برگزاری کلاس آموزشی کافی است ؟ آیا معرفی شرکت هایی برای طراحی  سایت ارزان می تواند به معنی استراتژی تبدیل فضای رسانه به چاپی مجازی باشد؟

معاونت مطبوعاتی که همه تلاش خود را برای حذف یارانه رسانه های چاپی به عمل می آورد آیا تمهیدی برای یک نظام نظارتی  جایگزین اندیشیده است؟ آیا در شرایطی که هنوز اسناد مجازی در نظام قضایی ما تعریف شده نیست، حذف رسانه های چاپی راه به جایی می برد؟

با حذف چاپ از فضای رسانه مشاغلی که از این صنعت حذف می شوند چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

آنچه در حال حاضر رخ داده است تنها عملکردی شتاب زده و بدون پشتوانه فکری و برنامه ریزی است که نتیجه ای جز زنده به گور کردن رسانه های چاپی به دنبال نخواهد داشت.

خواندن 979 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

اخبار مرتبط

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395