دوشنبه, 09 دی 1398 ساعت 13:53
کد خبر: 65787

نیمی از کارگران صنعت قطعه سازی تعلیق یا بیکار شده اند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

صنعت خودرو سازی و صنایع وابسته و مولد آن پس از تحریم های آمریکا با مشکل روبرو شد، صنعت قطعه سازی یکی از همین صنایع مهم است. براساس گزارش انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با عنوان «وضعیت قطعه‌سازان خودروی کشور» که شهریورماه 1398 منتشر شد، «اشتغال مستقیم در صنعت قطعه، ۵۵۰ هزار نفر است که حدود نصف آنها در جریان اتفاقات مربوط به تحریم و عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان، تعلیق یا کار خود را از دست داده‌اند. طبق ادعای قطعه‌سازان، ۱۳۰ هزار نفر کارگر صنعت قطعه طی یک سال و اندی گذشته تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر نیز تعلیق شده‌اند.»

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری و عضو هیات رئیسه مجلس دهم مشکلات صنعت خودرو در ایران را چنین توصیف می کند: صنعت خودرو سازی از چند مشکل مزمن و تاریخی رنج می برد. اولین نکته این است که نقدینگی در این صنعت بسیار کم است. چون بودجه و درآمد آن به غیر از آن که در صنعت خودرو هزینه شود در نهادها و شرکت های دیگر رسوب کرده است. بنگاه های وابسته زیاد هستند بدین ترتیب هزینه خودرو سازی بسیار زیاد است. به دلیل دخالت های غیر تخصصی برخی نهاد های دولتی و غیر دولتی متاسفانه خودرو سازان از حمایت های 40 سال گذشته مجلس و دولت نتوانسته اند بهره مناسب ببرند. خودرو سازان ما در شاخص های خودرو سازی مثل مصرف بهینه سوخت، ایمنی، رقابت و قیمت نتوانسته اند به اندازه کافی رشد کنند. در واقع می توان گفت قیمت خودروها نسبت کیفیت آن بالا نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برخوردهای اخیر با تولیدکنندگان اصلی صنعت قطعه سازی بر روند توسعه و تولید صنعت خودرو تاثیر می گذارد، گفت: قطعاً اثرگذار است. قطعه سازی در سال های اخیر رشد چشمگیری در پیشرفت و توسعه صنعت خودرو داشته است. برخوردهای صورت گرفته با سرمایه گذاران و قطعه سازان بر روند فعالیت این صنعت تاثیر می گذارد؛ مسئولان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که شرایط فعلی تنها صنعتی که پیشرفت خوبی داشته همین صنعت قطعه سازی است. در سال های اخیر صنعت قطعه سازی در مقایسه با خودرو سازی رشد بهتری داشته است. این پیشرفت چشمگیر و قابل و اعتناست.
یوسف نژاد تاکید کرد:  مشکل اصلی خودرو سازی این است که معلوم نیست خودرو سازی ما دولتی است یا خصوصی. اگر صنعتی دولتی محسوب می شود؛ چرا این نهاد تلاش نمی کند که خودرو سازی بروز شود و اگر صنعتی خصوصی محسوب می شود چرا دولتی ها با بخشنامه و انتصاب های نادرست در روند فعالیت آن دخالت می کنند. این دو گانه برخورد کردن با صنعت خودرو سازی آفتی کلی است که در تمام صنایع مشاهده می شود.

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

اخبار مرتبط

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395