شنبه, 21 ارديبهشت 1398 ساعت 03:00
کد خبر: 56242

اطلاعات تکميلي

  • احمد مسجد جامعی:

اقتصاد حوزه کتاب به شکوفایی دیگر بخش‌های هنر نرسیده است

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

عصراقتصادنشست «نوآوری در اقتصاد نشر» و آئین «رونمایی از نخستین کسب‌و‌کار نوآورانه مبتنی بر فناوری در صنعت نشر» با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ علی‌اصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش؛ مهدی فیروزان، مدیر‌عامل موسسه شهر کتاب؛ حامد ساجدی، مدیرعامل شرکت پیشگامان امین‌سرمایه پاسارگاد؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب؛ حسین ابراهیم‌آبادی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛‌ مهدی سعیدی‌کیا، موسس «کتاب پلاس» در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. 

در این نشست احمد مسجد‌جامعی اظهار کرد: ظرفیت مبادله در اقتصاد، فرهنگ، هنر و خلاقیت بعد از حجم سرمایه‌گذاری در حوزه نظامی بالا‌ترین رقم را دارد، اما اقتصاد حوزه کتاب به شکوفایی دیگر بخش‌های هنر نرسیده است. در‌حالی‌که منشا سایر بخش‌های هنر در نسبت با اندیشه است که جلوه این اندیشه بیش از هر چیز در کتاب است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش و تاثیر بخش خصوصی در ارائه و طراحی ایده‌ها و قالب‌های نوین گفت: سال‌ها پیش نخستین مکاتبه برای شابک در ایران از سوی انتشارات امیر‌کبیر به‌عنوان بخش خصوصی انجام شد. منهای بخش خصوصی توانمند، دولت وارد این عرصه شد و بخش خصوصی ادامه‌دهنده این مسیر است. موسسه خانه کتاب در قالب بخش خصوصی توانسته توان و دوام و استقلال فعلی را داشته باشد.
وی ضمن بیان اینکه ورود بخش خصوصی به این عرصه را به فال نیک می‌گیریم، گفت: با توجه به وضعیت کاغذ و کمبود‌هایی که ظاهر استمرار دارد بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی به ظرفیت‌های پیشین بیافزاییم به نحوی که جایگاه دانش، دانایی و علم همچنان محفوظ باشد و کار‌آمدی کتاب با وجود همه مسائل و مشکلات آسیب‌ نبیند.

استفاده 4 میلیون نفر از جستجوگر گوگل در سال 2018

در ادامه نشست، اشرف بروجردی ضمن اشاره به تاثیر حضور بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و به‌ویژه کتاب و کتابخوانی درباره میزان قابل توجه استفاده از محتوای فضای مجازی بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده در سال 2018، در هر یک دقیقه، 3/7 میلیون نفر جستجو در گوگل، 973 هزار ورود به فیسبوک، 4 و 3‌دهم میلیون بارگذاری فیلم در یوتویپ، 174 هزار مرور صفحه اینستاگرام، انتشار‌481 هزار پیام در توئیتر و ارسال 187 میلیون ایمیل به ثبت رسیده است. این آمار‌ها نشان از ظرفیت قابل‌توجه فضای مجازی دارد.  
 وی با تاکید بر لزوم بررسی احتمال تاثیر ابزار‌های نوین مطالعه بر کتاب ادامه داد: آنچه در این مطالعه جای تامل دارد، این است که ابزار‌های نوین جایگزین کتاب شوند. این احتمال به نظر من یک مخاطره است. چراکه فضای مجازی آسیب‌‌هایی به دنبال دارد و در مقایسه با کتاب از ماندگاری کمتری برخوردار است.
 بروجردی افزود: هرچند به کمک فناوری‌ها صنعت نشر و انتشار کتاب‌های الکترونیکی طی سال‌های اخیر، جایگاه مهمی پیدا کرده به‌طوری که مردم  در سال 2017 در مقایسه با 2013 دو برابر بیشتر از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کرده‌اند. بنابراین مفهوم نشر فقط شامل روش‌های سنتی تولید کتاب نیست.
 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره منافع تولید کتاب‌های الکترونیکی گفت: سرعت بالای انتشار و ویرایش، هزینه اندک تولید، امکان تولید و انتشار محتوای چند رسانه‌ای، حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی مشابه کتاب‌های فیزیکی، امکان جستجوی همچنین علامت‌گذاری، یادداشت‌گذاری و یادداشت برداری از ویژگی‌ِهای قابل‌توجه کتاب‌های الکترونیکی است اما باید در نحوه و بهره‌برداری از این دست کتاب‌ها دقت داشته باشیم.
وی درباره تاثیر زندگی امروز و ضرورت بهره‌برداری حداکثری از زمان بیان کرد: یکی از اهداف تولید کتاب گویا، استفاده حداکثری از زمان است، اما بهره‌مندی از این نوع کتاب‌ها را خیلی نباید به کودکان توصیه کرد؛ چراکه خواندن و آشنا کردن چشم کودک با کتاب کاغذی و تعامل بین بزرگتر‌ها با کودکان  در جریان مطالعه بسیار با اهمیت است.

شناسا آماده همکاری با جامعه نشر است

همچنین حامد ساجدی ضمن اشاره به تاثیر‌پذیری زندگی امروز بشر از کاربری‌های فناورانه بیان کرد: برای مجموعه «شناسا» علاوه بر کسب و کار و سود‌آوری، تاثیرگذاری و خلق ارزش نیز اهمیت بالایی دارد. 
وی با بیان این مطلب که برای شناسا خلق ارزش باید بر نوآوری و خلاقیت متکی باشند، افزود: شناسا علاوه‌بر مباحث حوزه سلامت به موضوع سبک زندگی به‌ویژه آموزش مبتنی بر فناوری‌های ویژه کودکان توجه شده است. به نظر می‌رسد در حوزه فناوری‌های مرتبط با فرهنگ، نشر و کتاب ظرفیت‌های قابل‌توجهی وجود دارد.
ساجدی با اشاره به آمادگی جامعه نشر برای نگاه به افق‌های دور در عرصه فناوری‌های نشر ادامه داد: فناوری‌های روز را باید در کنار نگاه عمیق فرهنگی قرار بدهیم و به خلق ارزش مبتنی بر هم‌افزایی برسیم. مجموعه شناسا با هدف ورود به دنیای آینده صنعت نشر به استرات‌آپ «کتاب‌پلاس» ورود کرد. 
‌وی با اشاره به آمادگی شناسا برای همراهی و هم‌افزایی با فعالان حوزه نشر، گفت: باید تبدیل و دوران گذار از فضای سنتی به نوآورانه را تجربه کنیم. مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که عاشقانه با حوزه نشر و کتاب درگیر بودند، اما بکارگیری فناوری‌های نوین از‌جمله واقعیت مجازی و ارزش افزوده، فعالان این حوزه را برای ورود به دنیای جدید آینده آماده می‌کند.

توجه وزارت ارشاد به زیرساخت‌های نشر الکترونیکی

نیکنام حسینی‌پور با تاکید بر نگاه ویژه بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشر الکترونیک افزود: دردوره تصدی دکتر صالحی به‌عنوان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در حال حاضر با حضور دکتر جوادی، نگاه به نشر الکترونیک و زیر‌ساخت‌های این حوزه جدی‌تر در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: به خرید این نوع کتاب‌های نیز توجه شده که نشان از اهمنیت این عرثه نیزسد مسئولان دارد. وضع قوانین و تدوین آئین‌نامه‌ها با توجه به سرعت  پیشرفت فناوری، به کندی انجام می‌شود. نیازمند افزایش سرعت در این حوزهس هستیم تا بتوانیم خود را دنیا تطبیق بدهیم. به نظر می‌رسد برای تسهیل در فرآیند فعالیت ناشران الکترونیک نیازمند بازبینی آئین‌نامه و مقررات هستیم. در موسسه خانه کتاب آمادگی داریم تا اطلاعات نشر ایران را با تاکید بر پایان دوران حبس اطلاعات، در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.

تاثیر اپلیکیشن ها بر توسعه فرهنگی

مهدی فیروزان نیز در ادامه ضمن اشاره با تاکید بر اهمیت اپلیکیشن‌ها در توسعه فرهنگی بیان کرد: توسعه فرهنگی کشور‌ها به میزان دائره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها و قاموس‌‌های زبان بستگی دارد. احساس می‌کنم باید گفت، توسعه فرهنگی جوامع علاوه براین مولفه‌ها به میزان اپلیکیشن‌ها بستگی دارد.
وی افزود: نگرانم بسیاری از شرکت‌های خارجی گلوگاه‌ها و شاهراه‌ها حوزه اقتصاد کتاب دیجیتالی در ایران را در اختیار بگیرند؛ بنابراین از همه جوانان و فعالان عرصه استات‌آپ‌ها خواهش می‌‌کنم به موضوع کتاب و نشر و کار فرهنگ توجه کنند. شاید فعالیت در این عرصه درآمد‌زایی روشنی نداشته باشد اما در جایگاه خودش، ظرفیت بالایی دارد. اگر فضای‌های خالی توسط ایرانی‌ها پُر نشود، دیگران این فضای را پر‌خواهند کرد.

«کتاب‌پلاس» رقیب ناشران نیست

سعیدی‌کیا با تشکر از  ناشران همراه کتاب‌پلاس گفت: ناشران، کتاب‌فروشان، نویسندگان و مروجان کتابخوانی در کتاب‌پلاس، پنل مستقل دارند و می‌توانند مخاطبان خود را جذب کنند. کتاب پلاس، قول می‌دهد با‌هیچ یک از اعضا خود رقابت نمی‌کند و کتاب نمی‌فروشد. کتاب پلاس وارد تجارت ذی‌نفعان خود نمی‌شود بلکه به‌آ ن‌ها کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط داشته باشند.
 وی افزود: کتاب‌پلاس با ایجاد کد برای کتاب، یک هویت دیجیتالی به کتاب می‌دهد. این کد به مولف، ناشر و مروج کتاب‌‌خوانی امکان می‌دهد تا با مخاطب خود در ارتباط باشد. افرادی که به کتاب‌پلاس می‌پیوندند و سعی می‌کنند خریداران کتابشان را به مشترک دائمی تبدیل کنند، در آینده از سود این تلاش بهره‌مند خواهند شد. برخی از ناشران همزمان با برگزاری سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 5000 هزار نفر از مخاطبان خود را عضو کتاب پلاس کردند.
 

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

اخبار مرتبط