دوشنبه, 01 مهر 1398 ساعت 09:44
کد خبر: 61994

اطلاعات تکميلي

  • رفتار مسئولان از منظر امام علی علیه السلام(15)

کمال حاکمیت در پرهیز از افراط و تفریط است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر ابوالقاسم مردمی/ استادیار دانشگاه، عضو مرکز غیر دولتی توسعه فراگیر سلامت اداری

امیرالمومنین علی (ع): وَلیَکُن اَحَبُّ الاُمورِ اِلیَکَ اَوسَطُها فِی الحَقِّ وَ اَعَمُّها فِی العَدلِ وَ اَجمَعُها لِرَضی الرَعِیَّهِ (نامه 53)

ترجمه: و باید دوست داشتنی ترین کارها در نزد (در منظر) تو میانه ترین (معتدل ترین) آنها در حق باشد (نه از حق بگذرد و نه از آن فرو ماند) و عام ترین آنها درعدالت (عمومیت دادن به عدالت) و جامع ترین آنها نیز (تلاش) برای جلب رضایت مردم باشد.

در منظر امام علی (ع) پایه و اساس زندگی فردی و اجتماعی در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر اعتدال و میانه روی است که راهی ستودنی و روشی بس پسندیده و نجات بخش است که آن حضرت می فرماید: مَن اَخَذَ القَصد حَمِدوا اِلَیهِ طَریقَهُ وَ بَشَّروُهُ بِالنَّجاهِ (خطبه 222) یعنی؛ آن که راه اعتدال و میانه روی را پیش گیرد، مورد ستایش قرار گرفته و (به دلیل این راهش) به نجات (و خلاصی از تبعات راه غیر اعتدال) مژده و بشارتش دهند.
همچنین آن حضرت می فرماید: اَلیَمینُ وَ الشِمالُ مَضَلَّهٌ وَ الطَّریقُ الوُسطی هِیَ الجادَّهُ (خطبه 16) یعنی؛ چپ گرایی و راست گرایی (افراط و تفریط کردن در امور) مضله (کمینگاه گمراهی) است و راه میانه (میان روی) همان جاده و راه (صحیح و حق) می باشد.
در بیان و منش علی (ع)، اعتدال و میانه روی بقدری با اهمیت دیده شده است که حتی اهل بیت (ع) تکیه گاه میانه شمرده شده و آن حضرت می فرماید: نَحنُ نُمرُقَهُ الوُسطی ... (حکمت 109) یعنی؛ ما (اهل بیت) پشتی و تکیه گاه وسطی (بین راه یا میانه) هستیم، آن که عقب مانده باید به ما برسد و آن که جلو افتاده باید باز گردد.
 همانطوری که آن حضرت افراط و تفریط را کاری جاهلانه شمرده می فرماید: لا تَرَیَ الجاهِلَ اِلاّ مُفرِطاً اَو مُفرِّطاً (حکمت 67) یعنی؛ شخص جاهل را جز اینکه یا افراط کند و یا تفریط نمی بینی.
در مقابل رد افراط و تفریط، آن حضرت می فرماید: ما عالَ مَن اقتَصَدَ (حکمت 140) یعنی؛ کسی که (مشی) میانه روی را برگزیند، (گرفتار) تنگ دستی نمی گردد. 
دلیل این حکمت می تواند بر این مبنا باشد که اتخاذ مشی میانه روی در حقیقت نشانگر درستی، سلامتی و صحت کارهاست و در عین حال تضمین انجام صحیح آنها هم می باشد. 
لذا؛ بر این اساس است که علی (ع) در فرمان حکومتی خود کارگزاران و مسئولان حکومتی و متولیان امور جامعه و مردم را به پاس داشت و اتخاذ مشی اعتدال و میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط فراخوانده است که کمال حاکمیت، یعنی؛ آرامش روانی و سعادت جامعه و مردم در آن می باشد. از این رو، بر مسئولان حکومتی لازم است که در حکومت اسلامی همواره مشی میانه روی و اعتدال را پیش بگیرند تا جامعه ای بدور از افراط و تفریط را در همه امور شکل بدهند.
 

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

اخبار مرتبط

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395