دوشنبه, 21 بهمن 1398 ساعت 08:51
کد خبر: 67203

انتشار سوابق عملکرد دارندگان نماد اعتماد الکترونیکی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصر اقتصاد: به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از ۲۳ بهمن، سوابق عملکرد واحدهای کسب و کار دارای نماد اعتماد الکترونیکی منتشر می شود و پس از آن تعداد شکایات بدون پاسخ و میزان تأخیر در پاسخگویی هر کسب و کار قابل مشاهده است.

علی رهبری در نشست خبری روزگذشته خود با خبرنگاران، از انتشار سوابق عملکرد واحدهای کسب و کار دارای نماد الکترونیکی در زمینه پاسخگویی به شکایات خبر داد و گفت: در سایت «نماد اعتماد الکترونیکی» امکانی فراهم شده تا مصرف‌کنندگان از فروشندگان متخلف شکایت‌های خود را به ثبت برسانند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: هم‌اکنون زیرساختی فراهم شده که شکایت از واحدهای کسب و کار، قابلیت ثبت از سوی مصرف‌کنندگان داشته و این شکایات عیناً برای صاحبان کسب و کار ارسال خواهد شد ضمن اینکه مهلت زمانی برای آنها تعیین شده تا به شکایات پاسخ دهند.
وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، اگر صاحب کسب و کار پاسخ مناسب را به شکایات ارائه شده، ندهد، از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با او تماس حاصل شده و علت پیگیری می‌شود به نحوی که اگر فرد پاسخ درستی ندهد، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.
رهبری خاطرنشان کرد: بر این اساس، عمده شکایات مشتریان در این پروسه مختومه خواهد شد و تقریباً شکایتی بدون پاسخ نخواهد ماند.
این مقام مسئول در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: دو کاربرد این سامانه، عدم وجود شکایت بدون پاسخ و کاهش تأخیر در پاسخگویی به شکایات است. بر این اساس این دو شاخص و نتایج آن در پروفایل عمومی یک کسب و کار ثبت خواهد شد.
وی ادامه داد: از چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه تعداد شکایات بدون پاسخ و میزان تأخیر در پاسخگویی بر روی پروفایل تمامی دارندگان نماد الکترونیکی قابل مشاهده خواهد بود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد: با انتشار این اطلاعات، نحوه عملکرد یک کسب و کار از سوی سایر مشتریان سنجیده شده و مشتری بر اساس این شاخص‌ها، نسبت به خرید خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.
رهبری گفت: از این پس، نظارت مردمی و مصرف‌کنندگان بر کسب‌وکارها افزایش خواهد یافت که این خود سایت‌های فروش اینترنتی کالا را به سمت اثربخش بودن نظارت‌ها هدایت خواهد کرد به نحوی که بتوانند عملکرد خود در پاسخگویی را ارتقاء دهند.
وی درباره تعداد جعل سامانه نماد الکترونیک گفت: پس از پایش ۳۰ هزار وب سایت مشخص شد ۲۰۰ کسب و کار لوگوی نماد الکترونیک را جعل کرده بودند که در این زمینه به مراجع قضایی نامه نگاری شده است. بسیاری از کسب‌وکارها مجوزشان را جعل می کنند که با سیستم پایشگر سیستمی و هوشمند امکان رصد و ارزیابی آنها را داریم.
وی با بیان اینکه نمی‌دانیم از چه زمانی این جعل صورت گرفته است، افزود: به محض شناسایی این سایتها، نامه نگاری انجام شده و مراحل قضایی را طی می‌کند.
به گفته رهبری، اگر کسب‌وکاری بیش از هفت شکایت پاسخ نداده داشته باشد نمادش لغو خواهد شد.

انتشار سوابق کسب و کار روی سایت نماد الکترونیک از روز چهارشنبه

رهبری در بخش دیگر سخنانش گفت: در سایت نماد الکترونیک امکان ثبت شکایت از کسب و کارهایی که نماد دارند، وجود دارد و این شکایت برای واحد کسب وکار ارسال شده و فرصت مشخصی برای پاسخگویی به این شکایت دارد.
وی اعلام کرد که از روز چهارشنبه دو شاخص تعداد شکایات بدون پاسخ و میزان تاخیر در پاسخگویی به شکایات هر واحد در پروفایل عمومی سایت نماد الکترونیک منتشر می شود.
رهبری با بیان اینکه تاکنون درصد قابل توجهی از شکایات بین مشتری و فروشنده مختومه شده و به نتیجه رسیده است، افزود: هدف از این کار نه ایجاد مانع برای واحدها، بلکه ایجاد کیفیت در خدمات کسب و کارها بود. با انتشار این شاخص‌ها، نحوه عملکرد هر کسب و کار توسط مشتری بعدی دیده شده و می تواند بر اساس آن برای خرید خود تصمیم بگیرد.
به گفته این مقام مسوول، انتشار سوابق باعث ارتقای کیفیت کسب و کارها در پاسخگویی به شکایات خواهد شد.
رهبری با اشاره به خدمات انجام شده برای کسب‌وکارها گفت: تاکنون فرایند صدور نماد برای کسب‌وکارها مبتنی بر صدور کارشناس بود که این امر از روز چهارشنبه سیستمی شده و فرایندی که قبلا چند روز طول میکشید، در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

۴ روز، مهلت پاسخگویی واحدها به شکایات

در بخش دیگر از این نشست «بهنام امیری»، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها گفت: پنج شاخص برای سنجش میزان پایبندی کسب‌وکارها به ارائه کالا و خدمات وجود دارد که شامل کیفیت سرویس، رضایتمندی، امنیت اطلاعات، وضعیت حال کسب و کار و پیشنه و سوابق عملکرد می‌شود.
وی با اشاره به حوزه سوابق عملکرد گفت: شکایت به صورت نمره منفی در سیستم در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه عدم پاسخگویی به شکایت یا تاخیر در شکایت به عنوان سوابق منفی منتشر می‌شود. هر کسب و کار چهار روز فرصت پاسخگویی به شکایت دارد که اگر در این بازه زمانی پاسخ ندهد، شامل تاخیر در پاسخ می شود.
امیری بیان کرد: پیش از این سوابق کسب و کار تنها در پروفایل کسب و کار نمایش داده می‌شد، اما از روز چهارشنبه به صورت علنی در سایت منتشر می‌شود . از زمانی که به کسب و کار اعلام کردیم می خواهیم این آمار را علنی منتشر کنیم، عملکردشان بهبود یافته است.
سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها اظهار کرد: شاخص های ارزیابی کسب و کارها با تفاهم و در جلسات متعدد با انجمن ها و تشکل ها و صاحب نظران  تدوین شده است و متد نظارت بر کسب و کارها را از حالت دولت محوری به سمت مشتری محوری می‌بریم.
وی بیان داشت: از ماه مهر سال جاری  به کسب و کارها اعلام شد  که عملکرد آنها در مورد نحوه پاسخگویی به شکایات مردمی، امتیاز داده می‌شود و سپس این بررسی ها در اختیار مشتریان در پروفایل آن کسب و کار قرار می‌گیرد.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر از ۶۰ هزار کسب و کار دارای نماد عبور کردیم، ادامه داد: از سال ۹۵ به صورت میانگین هر سال بیش از ۱۰ هزار کسب و کار جدید کسب و کار اینترنتی مجوز اخذ نماد اعتماد دریافت کرده‌اند.
امیری با اشاره به واحدهایی که به دلیل تخلف جریمه شده اند، گفت: اگر این طلاعات را از مراجع رسمی دریافت کنیم آن را در سوابق واحد نمایش می‌دهیم.
به گفته وی، از ابتدای طرح نماد الکترونیک ۳۷ درصد شکایتها بابت عدم ارائه حدمت و تحویل کالا، ۲۳ درصد مغایرت کالا با تبلیغات و ۱۸ درصد عدم بازپرداخت وجه بوده است.

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

اخبار مرتبط

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1399