دوشنبه, 01 بهمن 1397 ساعت 09:07
کد خبر: 52311

لزوم نگاه تحقيقاتی به پروژه­های اجرايی حوزه نگهداری راه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رضا اکبری

مدیرکل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری

 نگهداري راه اگرچه واژه و مفهوم بسيار ساده­اي به نظر مي رسد، اما‌ ژرفاي عظيمي دارد و سرشار از تخصص­ها و فنون مختلف رشته­هاي علوم طبيعي و انساني و مهندسي است و بسياري از پروژه­هاي نگهداري راه (به معناي عام) داراي ماهيت تحقيقاتي و پژوهشي نهفته هستند. به كارگيري شيوه­هاي نوين مديريتي در مديريت زمان، هزينه و منابع (منابع انساني، مالي و تجهيزاتي) با تركيبي از تخصص­هاي مربوط به علوم (علم مواد و مصالح و پديده­هاي فيزيكي مثل نور و صوت و امواج و شناخت رفتار فيزيكي و مكانيكي و... در آنها و ساير علومي همچون اقتصاد و علوم مالي) و استفاده از دانش و فن مهندسي (طراحي، ساخت و ...)، لازمه تحقق موفقیت آميز فرآيندهاي راهداري نوين است.

دو مثال ساده را با هم مرور ­كنيم. در كنار راه بايستيد و اين سوال را مطرح كنيد كه ظرفيت باربري اين آسفالت چقدر است؟ يا به ترک گوشه­اي از يك پل نگاه كنيد و بپرسيد اين ترک چقدر جدي است؟ علت و منشأ وقوع آن چيست؟ اكنون چه بايد كرد؟ پاسخ به همين چند سوال ساده، ده ها سال تحقيق تعداد كثيري از محققان جهان را به همراه داشته است و اين تلاش­ها به ساخت و به كارگيري ابزارهاي نويني در اين زمينه منجر شده است. صدها نوع از انواع دستگاه­هاي تست مخرب و غير مخرب راه ها و سازه­ها و ابزارهاي مختلف مكانيكي و الكترونيكي و صوتي فقط براي يافتن پاسخ به همين سوالات توسعه يافته­اند. صدها نوع چسب و مواد اپوكسي و پليمري و سيماني، با كنار هم قرار گرفتن علوم و تخصص­هاي مختلف، براي ترميم انواع مختلف همين ترک ها ساخته شده­اند. حال اگر با سازه يا پروژه­اي مواجه شویم كه قرار است ترک يا شكاف ايجاد شده در آن سازه به صورت متعارف تعمير ، يا ظرفيت باربري راه براي اجراي يك پروژه تعيين شود، مستند سازي و گزارش دهي مراحل بررسي­هاي ميداني و مطالعات اوليه و تكميلي و نحوه اجرا و ارزيابي عملكرد آن، يك كار تحقيقاتي و كاربردي بسيار ارزشمند به شمار مي­رود.

نگاه حوزه نگهداري راه در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده­اي، تلفيق نگاه 1. اجراي پروژه­ها با كمترين هزينه و زمان و بالاترين كيفيت (نگاه متعارف منطقي اجراي پروژه­هاي عمراني) و2. بهبود مستمر عملكرد نسبت به گذشته در اجراي پروژه­ها و انتشار يافته ها به ساير دست اندركاران در سطح ملي و حتي بين المللي بوده است كه مورد دوم فقط در تلفيق نگاه آكادميك و نگاه اجرايي از دو زاويه به پروژه­ها حاصل مي شود. با توجه به اينكه اغلب پروژه­هاي نگهداري راه از لحاظ عنوان و ماهيت تكراري هستند، عدم تلفيق دو نگاه مذكور، به منزله توقف يا پسرفت در كار در عصر رو به پيشرفت كنوني محسوب مي شود.

در سنوات اخير و با همين نگاه، مقالات و گزارش هاي علمي-پژوهشي-كاربردي مستند و معتبري برگرفته از اجراي پروژه­هاي ساده و تكراري نگهداري راه تهيه و پس از سير مراحل داوري، در مجلات معتبر در سطح بين المللي منتشر شده است كه در ادامه  به چند نمونه از ده ها نمونه آن اشاره شده است:

  1. تحليل فني و اقتصادي چهار شيوه مختلف اجراي پل هاي زيرگذر راه آهن برگرفته از پروژه­هاي سالانه رفع نقاط حادثه خيز در سه استان كشور، كه گزارش آن در مجله علمي-پژوهشي معتبري در انجمن ASCE آمريكا به نام سازمان راهداري به چاپ رسيد.
  2. نحوه ارزيابي ترك خوردگي در پل ها به استناد تجربيات موجود برگرفته از پروژه­هاي نگهداري ابنيه در سطح كشور كه طي مقاله­اي در مجله علمي-پژوهشي معتبر ديگري در انجمن ASCE آمريكا به نام سازمان راهداري به چاپ رسيد.
  3. تجربيات نحوه شناسايي و اولويت بندي نقاط پرتصادف راه ها كه مقاله آن در مجله انجمن جهاني راه (پيارك) به چاپ رسيد.
  4. پيشنهاد دوره هاي آموزشي براي تربيت مهندسان به منظور امر نگهداري و بازرسي كه مقاله آن در مجله معتبر علمي-پژوهشي دانشگاه تهران به چاپ رسيد.
  5. نتايج يك دهه بازرسي پل هاي كشور با تاكيد بر شناخت رفتار تكيه گاه هاي الاستومري در پل ها كه گزارش آن به شكل يك مقاله در يك مجله معتبر علمي-پژوهشي از انتشارات بين المللي در انگلستان به چاپ رسيد.

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

اخبار مرتبط

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395